Jokaisen sukupolven tavoitteena on ollut kehittää tilanpitoa tai viljelyä ajan hengessä

Martinin ja Katriinan Karviaisissa on nyt tuotannossa ja jalostuksessa härkäpapu; Karviaisten Voima-Papu. Tästä uudesta ravintokasvista on jälleen koko Suomen superfoodiksi.

Suvun mottona on aina ollut hyvä ruoka. Jo alkuaikoina (Vapaaherra) Otto Klinckowström joka toi suvun ja joulukuusiperinteen Suomeen. Hän arvosti suunnattomasti pitkiä ruokahetkiä ystäviensä parissa. 

(Senaattori) Otto Klinckowströmille omistettua keittokirjaa – Almanach perpetuel des Gourmandes eli jatkuva gastronominen almanakka – vuodelta 1831 lainaten;

”Vaut mieux etre ici bas Gastronome Qu’ astronome.” ”Maan päällä kannattaa mieluummin olla gastronomi kuin astronomi.”

Martin ja Emilia Klinckowström ostivat Karviaisten tilan 1914 ja muuttivat Angelniemelle mukanaan poikansa Arthur ja Olof.
Martin oli kotoisin Vihdin Hiiskulasta ja Emilia Kemiön Mjösundista. Angelniemi valikoitui kotipaikaksi Emilian suvun asuessa lähialueilla ja Salon seudun peltojen hyvien kasvuolosuhteiden takia. Karviaisten tila on vanha rälssitila, paikallisten suussa joskus kartanoksikin nimetty.

Martinin ja Emilian Karviaisissa harjoitettiin monipuolista karjataloutta lehmistä kanoihin.

Martinin ja Emilian jälkeen taloa ovat viljelleet Olof ja Kaija Klinckowström.

Olofin ja Kaijan Karviaisissa maidontuotanto oli lähellä emännän sydäntä ja Omega lehmä oli yksi Suomen ensimmäisistä nk. satatonnareista eli paljon maitoa tuottanut lehmä.

Tämän jälkeen tilaa jatkoi pojista vanhin Hans Klinckowström puolisonsa Raija Klinckowströmin kanssa.

Hansin ja Raijan Karviaisissa aloitettiin emakkosikala ja kurpitsantuotanto – kohtuullisen harvinainen tuotantokasvi silloin ja vielä nykyäänkin.

Karviaisten kurpitsat jalostettiin Saarioisten tehtailla kaikkien suomalaisten ruokapöytiin.

Nyt tilaa pitävät Martin ja Katriina Klinckowström, neljännessä sukupolvessa. Ja viides sukupolvi on jo kasvamassa.

Kesämökkinaapurit kävivät 2016 vierailemassa pellon päässä ja kertoivat ”WAU, te viljelette superfoodia täällä Angelniemellä”. Tämä sain Katriinan ajatukset raksuttamaan olisiko tästä kasvista monipuolistamaan tilan tuotantoa enemmänkin. Tästä lähti käyminen paikallisessa leipomossa ja sitä kautta Salossa tehtiin härkäpapuleipää 2016 ennen joulua. Ensin käyminen REKO:ssa sai ponniketta että tuotteistamme olisi myös kaupan hyllyille. Näin oli mietittävä tuotteelle oma brändi ja logo, tästä yhteisen ideoinnin kautta syntyi Voima-Papu Karviaisten tilalle. 

2016-2017 jouluna taatelikakkua leivottaessa Katriina huomasi vahinkojen kautta että tällä voi vähentää sokeria /rasvaa reippaasi siitä mitä oli aiemmin käyttänyt. Tästähän vasta innostuttiin!

2017 aloitettiin heti kauppoihin markkinointi ja härkäpaputuotteita oli silloin kolme (rouhe, jauho ja kokonainen). Pientietotekniikan insinöörin päässä rupesi pursuamaan ajatuksia mihin kaikkeen muuhun härkäpavusta olisi. 2017 kesällä tuli paahdettu ja vähän suolattu kokonainen snäks -tuote. Näin Voima-Papu tuoteperhe kasvoi.

2017 oli aika kovaa Voima-Papu brändin luomista, sitten tuli joulunalusaika, jolloin paljon herkutellaan suklaalla. Näin tilan emäntä taas mietti ”miten saisi lapsille terveellisempää suklaata?”
Ja eräänä yönä tuli ajatus päällystää  jouluvieraille paahdettua härkäpapua valkosuklaalla. Tämä meni perheen pienemmille hyvin jo aiemmin, mutta näistä oikein tuotteiksi asti ei ollut ajatusta. 

Kuitenkin tämä positiivinen ajatus vieraiden kommenteista jäi hautumaan. Tästä Katriina lähti miettimään ja soittamaan suklaa-yrityksiä läpi. Kun soitto Kultasuklaa Oy:llä otettiin positiivisena vastaan ja ideointi lähti heti puhelimessa alkuun, ensimmäiset koe-erät saapuivat Karviaisten tilalle 2017 Joulun väliviikkoina. Ja lapset olivat haltioissaan, suklaata näin paljon!

2018 tuli Voima-Papu tuotteita lisää 3 kpl eli voi jo puhua kunnon tuoteperheestä. Näitä uusia makuelämyksiä seuraavaksi tuli kesällä 2018 kun asiakkaiden toiveesta tehtiin heti käyttövalmista paahdettua rouhetta. Toki emännän omakohtaisen käytön jälkeen oli helppo tehdä tuote kuluttajille asti. Karviaisten tilalla kaikki tuotteet perustuvat omakohtaisen käytön jälkeen hyviksi todetuiksi.

2019 vuosi on alkanut vauhdilla, aloimme korjata vanhaa masuunikivestä olevaa sikalaa papu-pakkaamoksi. Vanha-emäntä Raija eli Martinin äiti sanoi ”nyt tuleekin sikalasta sitten PAPULA! ” Näin se sai uuden nimen PAPULA heti alkuvuotena. Näin saamme myös Papu-tilapuodin käyttöön laajemminkin kuin joulun alla.  2019 oli raskas kasvun vuosi, saimme Papulan korjattua ja toimintaan. 

2020 vuosi alkoi positiivisissa merkeissä, Voima-Papu muro pääsi ympäri suomen K-Citymarkettien suositusvalikoimiin meidän muiden paputuotteiden kanssa. Tavoitteenamme 2020 on valloittaa koko suomi ja panostaa aurinkovoimaan!

Kuitenkin maaliskuussa hiljeni kuten muuallakin suomessa, toki verkkokauppamme tuli rooliin. Kuitenkin pienessä roolissa mutta onneksi meillä oli valmiina verkkokauppamme. Se toimittaa Voima-Papu tuotteita nyt ympäri Suomen.

Valoa kuitenkin tuli tunnelin päähän kun kesällä meille otettiin yhteyttä, paahdettua härkäpapurouhettamme on Suomalainen menestysresepti -kilpailussa olevassa Äidin Patukassa. Tämä yhteistyö taas toi hyvin luottoa omaan tekemiseen ja siihen että haaveemme toteutuu suomalaisista aurinkopaneeleista.

2021 Keväällä Amazon.de lähti kokeiluun pienien haasteiden kautta, hyvien yhteistyötahojen avulla ja loppui syyskuussa 2021. Mutta toisia yhteistyö tahoja nousee Voima-Papu ROYAL KICK Chilli-Feldbohnen, 130g – Minska (minskashop.de)

2021 oli pavun kasvatuksen katastrofivuosi, Sääolosuhteet olivat mahdottomia saada peltoviljelystä mitään. Alku näytti lupaavalta, mutta toukokuun lopussa avautui vesihana taivaalta. Hurjasti vettä, sitten pitkä kuuma ja kuiva kesä, puimaan päästiin ensimmäistä kertaa heinäkuun lopussa.  Sato oli laadultaan hyvää mutta määrältään aivan olematon.

Näin taas tämä yksi korona vuosi pääsi loppuun ja odotetaan miten seuraava etenee.  Haasteet kasvattaa ja laittaa miettimään uusia ideoita.

2022 on ollut kehittämisen vuosi.

Saimme investointua omiin tiloihimme lisää kalustoa ja pystymme monipuolisesti tekemään nopeasti asiakkaiden toivomia tuotteita härkäpavusta. Nyt on tavoitteena luoda omaan toimintaan laatusertifikaatti ja lähteä valloittamaan eurooppaa.

2023 vuosi meni nopealla vauhdilla etsien panostaen elintarviketeollisuuteen.

fiFinnish